لوازم و تجهیزات غواصی

بی شک غواصی یکی از تفریحات هیجان انگیزی است که برای مدت کوتاهی هم که شده ما را از دنیای پر مشغله روی آب به دنیای شگفت انگیز زیر آب می برد.

غواصی برای بسیاری نه تنها یک تفریح بلکه یک شغل و یا منبع درآمد است .

بسیاری از کابل های مخابراتی ، خطوط نیرو و تاسیات نفت و گاز در زیر دریا ها قرار دارند و نگهداری و تعمیرات آنها نیاز به کار در زیر آب است .

همچنین بسیاری در کف دریا ها به دنبال کشف ناشناخته ها هستند و برخی به دنبال کنج های مدفون شده اعماق دریاها هستند که در طی سال ها بر حسب حوادث به کف دریاها مدفون مانده اند.

به هر روی هر کس به هر دلیلی اگر به دنبال غواصی است ، نیازمند تجهیزات و لوازمی است که به وسیله آنها بتواند در زیر آب به راحتی حرکت و تنفس نماید .

انواع غواصی:

غواصی عمدتا به دو نوع سطحی و عمقی دسته بندی می گردد که به غواصی سطحی اسنوکرلینگ و به غواصی عمقی اسکوبا می گویند

در زیر جهت آشنایی شما ، بخشی از لوازم و تجهیزات غواصی معرفی می گردد.

لباس غواصی

لباس غواسی
آموزش غواصی

لباس غواصی یک  وسیله چند منظوره است . غواصی در آبهای سرد سبب تلف شدن زیاد انرژی از بدن می گردد و بدن غواص جهت جبران این گرمای از دست رفته مجبور به سوخت ساز بیشتر در نتیجه ایجاد خستگی زود هنگام برای غواص می گردد.

همچنین لباس غواصی از جنس نئوپرن است و به دلیل خاصیت شناوری آن ، امکان شناور کردن غواص را در سطح آب دارد و غواصان در هنگام بحران می توانند با رها کردن وزنه تعادل و کپسول همراه ، به صورت شناور  بر روی سطح آب بمانند . این لباس ها با قطر های گوناگون و برای شرایط محیطی مختلف در بازار موجود است.

کپسول غواصی

کپسول غواصی

جنس این کپسول عمدتا از استیل ضد زنگ و یا آلیاژ آلومینیوم است . یکی از راه های تشخیص جنس کپسول ها ، کف آنها است . کپسول های آلومینیومی عمدتا دارای کف صاف هستند ولی کپسول های استیل ضد زنگ دارای کف گرد هستند و جهت ایستایی آنها از پایه های پلاستیکی استفاده می گردد.

کپسول های غواصی در ظرفیت های 8 ، 10 ، 12 ، 16 و 18 لیتری تولید می گردند . به جهت حیاتی بودن سلامت کپسول ها ، باید به صورت دوره ای از لحاظ سلامت داخلی و نشت یابی چک گردند .

فین غواصی

فین غواصی

فین وسیله ای است همانند کفش ولی با باله بزرگی در جلوی آن که جهت حرکت بهتر و راحتر در زیر آب استفاده می گردد.

فین ها دارای اندازه های گوناگونی هستند . برای غواصی های اسنورکلینگ معمولا از فین های باریکتر و بلندتر و برای غواصی های اسکوبا از فین های پهن تر و کوتاه تر استفاده می گردد .

اسنورکلینگ

اسنوکر غواصی

اسنورکلینک جهت تنفس در غواصی های سطحی است . یک وسیله لوله ای شکل از جنس پلاستیک است و جنس نسبتا منعطفی دارد که بخشی از آن داخل دهان و بخش دیگری از آن در بیرون از سطح آب قرار می گیرد .

در هنگام استفاده از این وسیله غواص صرفا می تواند بر روی سطح آب شنا نماید و سر خود را در زیر آب نگاه دارد.

پیشنهاد مشاهده ..

با دستگاه برش و حکاکی لیزری و چند ایده خلاقانه بر روی چوب ، شیشه و چرم و ساخت انواع دکوری و لوازم تزئینی خودت آفرین شو!

دستگاه برش لیزر
شرکت تابش لیزر تولید کننده و وارد کننده انواع دستگاه برش لیزر و حکاکی و جوش لیزری . جهت اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک نمایید
دستگاه پرس حرارتی
دستگاه پرس حرارتی جهت چاپ بر روی تیشرت حوله پارچه بشقاب ، لیوان و.. استفاده می گردد . جهت اطلاعات بیشتر بر روی تصویر کلیک نمایید
ماشین باگی رالی کویر
فروش ماشین باگی ویژه رالی صحرا و کویر

ماسک غواصی

ماسک غواصی

به کمک ماسک غواصی ، میدان و عمق دید غواص در زیر آب افزایش می یابد و به دلیل دارا بودن بینی بند بر روی ماسک ها ، امکان تنفس اشتباه از راه بینی از بین می رود.

جنس و کیفیت ماسک دارای اهمیت زیادی است زیرا هم باید غواصان در هنگام استفاده طولانی از آن احساس راحتی داشته باشند و هم نباید به هیچ عنوان آب در آنها نفوذ نماید .

جلیقه کنترل تعادل و شناوری BCD

جلیغه تعادل غواصی

این وسیله قابلیت ذخیره و یا تخلیه هوا را دارد و با این روش غواصان می توانند عمق غواصی را افزایش یا کاهش دهند .

هوای درون جلیغه از کپسول تامین می گردد . برای پر کردن آن شلنگی از رگلاتور به آن متصل می گردد که غواص با تنطیم شیر آن می تواند جلیغه را از هوا پر نماید . در برخی مدل ها از خروجی هوای دهان غواص برای پر کردن آن استفاده می گردد . همچنین برروی جلیقه سوپاپ هایی وجود دارد که غواص می تواند به سرعت آنها را باز کرده تا هوای داخل جلیقه به مقدار مورد نیاز ،خارج و به دلخواه تنظیم گردد.

رگولاتور

رگولاتور کپسول غواصی

رگولاتور ها جهت تنظیم فشار هوای مورد نیاز غواص هستند و روی خروجی کپسول نصیب می گردند . رگولاتور فشار هوای کپسول را حدود 10 برابر کاهش می دهد تا برای تنفس غواص مناسب باشد . فشار شکن های داخل رگولاتر عموما 2 عدد هستند که در دو مرحله هوای مناسب جهت غواص را تنظیم می نمایند.

کمربند وزنه

وزنه غواسی

جهت سنگین شدن غواص و رفتن راحت به زیر آب از کمربند هایی با وزنه سربی استفاده می گردد . کمربند وزنه، دارای انواع و اشکال گوناگون است. برخی همانند کمربند به دور کمر بسته می شوند و برخی همانند جلیقه پوشیده می شوند و برخی به جلیغه کنترل تعادل متصل می گردند .

گیج های فشار و عمق سنج

گیج و کامپیوتر مچی غواصی

گیج فشار که مقدار هوای داخل کپسول را نمایش می دهد بسیار قطعه مهمی است . غواص در هنگام غواصی باید مداوم حواسش به مقدار هوای داخل کپسول باشد و همیشه مقدار هوای لازم جهت بازگشت به مبدا را در نظر داشته باشد.

گیج عمق سنج نیز در غواصی های عمق زیاد مهم و ضروروی است زیرا فاصله غواص را از کف و یا سطح آب مشخص می نماید و همچنین مقدار مجاز غوص را نمایش می دهد.بدن انسان تحمل فشار مشخصی از آب را دارد و غواصی در عمق های بالا بسیار خطرناک است.

کفش غواصی

بوت و کفش غواصی

جهت غواصی در آب های سرد و همچنین ساحل های سخره ای از بوت یا کفش غواصی استفاده می گردد. این کفش ها نیز در اشکال مختلف  و با ساق بلند یا کوتاه تولید می گردند. جنس آنها هم جنس لباس غواصی و از جنس نئوپرن است.

کلاه غواصی

کلاه غواصی

کلاه غواصی نیز جهت غواصی در آبهای سرد ضروری است . کلاه غواصی همجنس لباس غواصی و از جنس نئوپرن است و به گونه ای است که تمام قسمت های سر و گردن را می پوشاند

چاقو و چراغ قوه غواصی

چاقو غواصی

هر دو وسیله از لوازم جانبی و مهم غواصی هستند به ویژه اگر در آبهای ناشناخته و در عمق زیاد غواصی می کنید . رهایی از طناب و تور باقی مانده از کشتی ها یا جلبک های دریایی و حیوانات دریایی خطرناک نیازمند دارا بودن وسیله مناسبی همچون چاقو است . همچنین در زیر آب به دلیل نور کم وجود چراغ قوه ضروری است.

چراغ قوه غواصی
دستگاه پرس برک
خمکاری اتوماتیک ورق فلزات با دستگاه پرس برک Press brake – جهت اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه پرس برک بر روی تصویر کلیک نمایید
4.5 از 5 - (11 نظر)